Documental: "El machismo que no se ve"
“El machismo que no se ve” és un reportatge produït per TVE que vol donar visibilitat al masclisme i neomasclisme que segueix present a la nostra cultura. Un problema que, lluny de ser resolt, el temps l’ha tornat especialment perillós, ja que s’ha tornat gairebé imperceptible. El trobem als mitjans de comunicació i a les relacions familiars, laborals i socials. Les estadístiques oficials diuen que un 12,5% de les dones majors de 16 anys pateix violència física o sexual. I que una de cada quatre adolescents pateix violència psicològica.
El documental qüestiona per què una bona part dels adolescents i joves que ha crescut en la igualtat de drets per a homes i dones no identifica les conductes masclistes. A la xerrada-taller sobre estereotips i prevenció de la violència de gènere a l'institut de secundària es mostra a un company de classe que ens comparteix el que aprecia al seu voltant: "A un nen petit li dius: ai, que fort que ets; però a una nena li dius: mira que bonica, sembles una princesa. No se'ls diu el mateix”.
A Espanya,
- 70 persones a l'any són assessinades a Espanya.
- 1 de 4 adolescents pateix violència psicològica.
Per sostenir una igualtat desigual s'utilitza la violència
- Ideologia masclista: Creure's més que la dona (Un grup exergeix domini sobre l'altre)
- Violència psicològica: "ets tonta", "no serveixes per res", "ensenya'm el mòbil", "mira com vas vestida", "amb qui vas?", etc. A l'adolescència funciona molt amb el control i es justifica amb la gelositat (La gelositat no és amor, és control. És una construcció cultural).
- Violència física: Exercir la força contra l'altra, fins al punt de, en alguns casos, acabar assassinant a la víctima.
L'amor romàntic
Fa dos-cents anys es va construir la idea de l'amor romàntic. Hi ha idees que són perfectament compatibles amb aquesta idea: L'amor cuida, l'amor estima, etc. Però, hi ha idees que NO són compatibles amb una societat igualitària:
- "Quien bien te quiere, te hará llorar",
- "Los que más se pelean son los que más se desean"
- Etc.
Els micromasclismes
- Tractar a la dona com un producte. Exemple: Que els homes paguin per entrar a una discoteca, i les dones no.
- Tòpics socials. Exemple: "Les dones condueixen pitjor que els homes", "l'home és qui ha de demanar matrimoni", etc.
- El fet que les dones continuint portant el control i fent la major part de les feines de la llar (netejar, cuinar, fer la compra, rentar la roba, etc.)
- El fet que les dones continuint sent les cuidadores a la llar (portar els nens/es a l'escola i a fer les revisions mèdiques, reunir-se amb el professorat, etc.)
- A l'àmbit de la publicitat, l'ús de la dona com un atrezzo, i no com una actriu
- La roba/joguines de color rosa per les nenes, i blava pels nens
- Joguines bèliques pels nens i nines sexualides i cuinetes per les nenes
Els comentaris masclistes:
- Exemple: "Les dones a fregar"
- Els "piropos"
Els estereotips masclistes
Els estereotips masclistes que avui en dia encara es mantenen a la societat són:
- Una dona ha de ser guapa, ocupar-se dels fills/es, cuinar, netejar, etc.
- Un home ha de ser fort i no plorar
Si algú no es comporta com s'espera que faci (segons "el grup al qual pertany"), aquesta persona té el risc d'ésser rebutjada per la societat.
Exemple: Si una dona juga a fútbol que se li digui "marimacho", o si un home plora que se'l marqui de "blandengue".