La conducta assertiva, passiva i agressiva
L'assertivitat
Com ja hem comentat a l'entrada anterior:
Una persona assertiva és aquella que és capaç d’expressar sentiments, actituds, desitjos i opinions d'una forma adequada a cada situació social que es presenti, respectant les conductes dels demès i resolent adequadament els possibles problemes que sorgeixin.
Una persona assertiva és expressiva, espontània, segura de si mateixa i és capaç d’influir als demès.
Un individu no és assertiu o no, sinó que té un comportament assertiu o no, en diverses situacions.
Una persona amb actitud assertiva sol tenir unes bones relacions interpersonals. Està satisfeta amb la seva vida professional i social i té confiança en sí mateixa per canviar quan necessiti fer-ho.
Com qualsevol altre habilitat humana, l’assertivitat es pot aprendre, practicar i millorar. Està intrínsecament relacionada amb el coneixement d’un mateix i l’autoconfiança.
Un dels motius pels quals la gent és poc assertiva és degut a que pensa que no té dret a les seves creences, drets u opinions.
La conducta assertiva, passiva i agressiva
Conducta assertiva
Una persona té una conducta assertiva quan expressa els seus sentiments, desitjos, drets o opinions sense amenaçar ni violar els de l’interlocutor. Això comporta, també, acceptar-ne les conseqüències.
Una persona amb conducta assertiva, raona.
Conducta passiva
Una persona té una conducta passiva quan no és capaç d’expressar els seus sentiments, desitjos, drets o opinions o ho fa amb falta de confiança, de forma que és possible que els demès no li facin cas, s’acabi sentint incompresa o manipulada, i no pugui satisfer les seves necessitats; fet que podria desencadenar en una mala relació amb els companys/es, amistats, etc.
L’objectiu d’aquesta conducta és evitar els conflictes.
Una persona amb conducta passiva, fuig.
Conducta agressiva
Una persona té una conducta agressiva quan defensa els seus sentiments, desitjos, drets o opinions d’una manera inapropiada i impositiva, i que, per tant, amenaça els de l’interlocutor.
Es pot tenir una conducta agressiva mitjançant l’agressió verbal o gestual, directa o indirectament.
El seu objectiu principal és dominar a les demès persones.
Aquesta conducta pot tenir un “resultat positiu” a curt termini (aconseguir l’objectiu o tenir un sentiment de poder), però les conseqüències a llarg termini sempre són negatives.
Una persona amb conducta agressiva, lluita.
Actituds d'una persona amb conducta assertiva, passiva o agressiva
Conducta assertiva
Una persona amb conducta assertiva:
- Parla obertament.
- Utilitza un to de conversa normal.
- Fa bon contacte visual.
- Mostra expressions que coincideixen amb el missatge.
- Relaxa i adopta una postura i expressió obertes.
- Participa a les dinàmiques del grup.
- Té en compte els seus objectius, però també els sentiments dels altres.
- Es considera igual que els altres.
- Tracta de no fer mal a ningú (inclòs ella mateixa).
- En general assoleix metes sense alienar-ne d'altres.
Conducta passiva
Una persona amb conducta passiva:
- Mostra por al parlar.
- Parla suaument.
- Evita mirar les persones als ulls.
- Mostra poca o cap expressió.
- S'encorba.
- S'aïlla del grup.
- Mostrar estar d'acord amb els demés malgrat les seves prioritats o sentiments.
- Es valora menys que els altres.
- Es fa mal a si mateixa per evitar fer mal als altres.
- No assoleix les metes i, potser, ni se'n marca.
Conducta agressiva
Una persona amb conducta agressiva:
- Interromp i expressa la seva opinió per sobre dels altres.
- Parla en veu alta.
- Mira amb excessiva fixació als altres.
- Intimida els altres amb expressions exagerades.
- Es planta amb rigidesa, es creua de braços o envaeix l’espai personal d’altres.
- Tracta de controlar el grup.
- Només considera els propis sentiments.
- Es valora més que els altres.
- Intenta fer llàstima als altres per evitar ser ferit.
- Aconsegueix metes però pot perjudicar altres en el procés
Exemple de conductes
Cas: Una persona estava citada a les 11h per tenir una reunió amb el personal directiu i arriba una hora tard. Direcció només té 15’ per poder-la atendre. La persona que l’atent li respon:
- C. Passiva: No es preocupi, passi si us plau, el director té 15 minuts per atendre’l.
- C. Agressiva: Ha arribat tard. Direcció no el pot atendre i té l’agenda molt atapeïda tot el mes.
- C. Assertiva: L’hem esperat 1h. Haguéssim agraït que ens avisés. El director només té 15 minuts per atendre’l. Prefereix concertar una altra cita?
Posa't a prova !
Repassa el que has après fins ara